Budujesz dom wraz z przybudówką na samochód? Powinieneś wiedzieć, że zalany garaż to duży problem. Niezależnie od ilości wody, taka sytuacja może stanowić zagrożenie dla auta i nie tylko. Wygodnym rozwiązaniem jest stworzenie odpowiedniego systemu odwodniającego. Wyjaśniamy, dlaczego warto zamontować odpływ liniowy do garażu!
Topniejący śnieg czy woda spływająca z auta mogą gromadzić się na podłodze garażu. Prowadzi to nie tylko do powstawania kałuż, na których można się pośliznąć. Parująca woda przyczynia się do powstawania zawilgoceń, pleśni, zagrzybienia itp. Takie warunki są niekorzystne dla ludzi, pojazdu, przechowywanych preparatów autodetailingowych itp. Z tego względu najrozsądniej jest zainwestować w profesjonalny odpływ liniowy do garażu. Radzimy jakie instalacje najlepiej się sprawdzają!
Odpływ liniowy do garażu
W przybudówkach przeznaczonych do przechowywania jednego samochodu instaluje się rozmaite odwodnienie liniowe garażu. Są to specjalne odpływy, do których odprowadzana jest woda ściekająca z samochodu. Kratki zwykle umieszcza się wewnątrz (jedną pod osią auta lub dwie pod linią kół) albo pod bramą wjazdową. Każde położenie ma swoje wady i zalety.
Charakterystyka odwodnień liniowych
Linia odwodnienia poprowadzona w osi pojazdu (na środku garażu) to budżetowe, a przy tym całkiem skuteczne rozwiązanie. Nie wymaga wielu materiałów, które nie muszą być też maksymalnie wytrzymałe – samochód nie najeżdża na kratkę. W tej sytuacji woda od razu trafia do odpływu, więc minimalizuje się ryzyko powstawania kałuży.
Dwie linie odwodnienia umiejscowione wzdłuż linii kół pojazdu najszybciej zbierają ściekającą wodę. Jest to jednak o wiele droższe rozwiązanie. W tej opcji należy zamontować ruszty żeliwne, ponieważ muszą być odpowiednio wytrzymałe.
Sposób ułożenia odwodnienia liniowego w garażu jest uzależniony od wielu składowych
Planowanie umiejscowienia kanałów jest też o wiele trudniejsze, dlatego cała realizacja będzie więcej kosztować. Niezwykle często można spotkać odpływ garażowy położony wzdłuż bramy. Co ciekawe, takie rozwiązanie jest jednak bardzo niepraktyczne.
By działało, podłoga musi być ułożona pod odpowiednim kątem, co jest wyjątkowo problematyczne w budowie i codziennym użytkowaniu. Co więcej, spływająca w zimie woda może powodować przymarzanie bramy do podłoża.
Takie odwodnienie liniowe ma sens jedynie w przypadku garażu położonego niżej niż podjazd – ochroni go wtedy przed zalaniem np. podczas ulewy. Wtedy jednak i tak lepiej sprawdziłoby się zamontowanie opływu przed bramą, na zewnątrz. Dzięki temu odwodnienie idealnie wpasuje się w estetykę otoczenia.
Czasem spotyka się odwodnienia liniowe garażowe montowane w poprzek. Pomaga to nieco zaoszczędzić na wykonaniu (szerokość garażu jest zwykle mniejsza niż długość). Takie rozwiązanie jest raczej mało skuteczne, a do tego niezbyt atrakcyjne wizualnie.
Odwodnienia liniowe w garażu dwustanowiskowym mogą być dwa – pod samochodami lub jedno – wzdłuż bramy.
Jak prawidłowo ułożyć odwodnienie liniowe w garażu?
Po wybraniu umiejscowienia odwodnienia liniowe z rusztami pozostaje jeszcze kwestia odprowadzenia spływającej wody. Jeśli oryginalnie kanalizacja domu nie uwzględnia podłączenia z podłożem garażu, nie ma sensu tworzenia konstrukcji sztucznie podpinających się do systemu. Taki montaż może prowadzić do wydzielania się nieprzyjemnych zapachów w garażu, problemów z ciśnieniem w rurach itp. Każdy rodzaj odwodnienia montuje się w podobny sposób!
Z czego składa się system odwodnień liniowych?
Dobrym rozwiązaniem jest zainstalowanie systemu z syfonem lub tunelem rozsączającym. Jeśli nie zamierza się myć auta wewnątrz garażu, drugie rozwiązanie w zupełności wystarczy. Jest o wiele mniej kosztowne oraz łatwiejsze w wykonaniu.
Jeszcze tańszym i prostszym sposobem jest natomiast wprowadzenie w grunt pod odwodnieniem rury drenażowej, na poziomie 3-5m. Dla zabezpieczenia można obsypać ją żwirem i obłożyć geowłókniną, po czym dopiero przysypać ziemią.
Prawidłowa instalacja nie będzie sprawiać żadnych kłopotów – wystarczy co jakiś czas ją oczyścić z gromadzącego się błota, liści i innych zanieczyszczeń. Z auta wracającego z deszczu czy śnieżycy nie spływają setki litrów wody, dlatego nie trzeba się obawiać rozmoczenia ziemi albo innych niepożądanych zjawisk.
Jaki odpływ liniowy do garażu?
Zdecydowanie najlepszym wyborem są opływy liniowe montowane w osi samochodu lub jego kół. Jeśli zależy Ci na tym, by podłoże garażu zawsze było suche, koniecznie zdecyduj się na jeden z tych sposobów.
Pamiętaj, że pierwszy jest tańszy, ale drugi o wiele skuteczniejszy. Wybierając odpowiedni system zwróć uwagę na materiał wykonania kanału i rusztowania. Najlepiej sprawdzają się modele ze stali ocynkowanej. Są nie tylko wytrzymałe, ale też estetycznie się prezentują. Różne rodzaje rusztów ze stali ocynkowanej pozwalają na skuteczne odprowadzanie wód opadowych.
Jaka jest trwałość systemów odwodnień liniowych oraz właściwe funkcjonowanie?
Ruszty żeliwne również są bardzo odporne, ale po czasie mogą pokryć się rdzawym nalotem. Wtedy najrozsądniej jest wybrać modele powleczone specjalną warstwą ochronną. Obsługa kanału liniowego ogranicza się praktycznie tylko do okresowego czyszczenia kanałów. Nie wiesz, jaki odpływ liniowy do garażu wybrać?
Doświadczeni specjaliści z Odwodnienia24.pl z przyjemnością doradzą Ci, co najlepiej sprawdzi się w Twoim przypadku. Oferujemy systemy odwodnień liniowych z różnych materiałów PVC, PE, polimerobeton. Skontaktuj się z nami, by uzyskać fachową pomoc!
Odpływ liniowy do garażu to obowiązkowy element wyposażenia. Zainwestuj w profesjonalne wykonanie tej instalacji w momencie budowy, by ustrzec się przed wieloma kłopotami. Czas i pieniądze poświęcone na montaż odwodnień dają zadowolenie i komfort na lata. Zapoznaj się z ofertą Odwodnienia24.pl, a znajdziesz wszystkie części do wykonania takiego systemu w korzystnych cenach!